Piagam Atlantik

Piagam Atlantik

Piagam Atlantik adalah perjanjian antara Amerika Syarikat dan Great Britain yang ditubuhkan Vision of  Franklin Roosevelt (President Amerika Syarikat) dan Winston Churchill (President British) selepas Perang Dunia II. Salah satu aspek yang menarik dalam piagam ini yang telah ditandatangani pada 14 Ogos 1941 adalah  Amerika Syarikat tidak terlibat dalam perang pada masa itu.  
Piagam Atlantik terdiri daripada tujuh (7) aspek iaitu:
1. Amerika Syarikat dan Great Britain bersetuju untuk tidak mencari perolehan wilayah selepas hasil Perang Dunia II.
2. Setiap negara diberi hak untuk menentukan nasib sendiri.
3. Usaha bersepadu akan dibuat bagi mengurangkan halangan perdagangan.
4. Kemajuan kebajikan sosial adalah penting dan kerjasama ekonomi global telah diiktiraf
5. Semua pihak mengusahakan untuk kebebasan dari ketakutan dan kemiskinan
6. Kepentingan kebebasan laut
7. Berusaha ke arah pelucutan senjata selepas perang dan pelucutan senjata bersama negara-negara penyerang.

Piagam ini adalah satu langkah berani dari pihak Great Britain dan Amerika Syarikat. Seperti yang dinyatakan ia adalah sangat penting bagi Amerika Syarikat kerana mereka tidak lagi terlibat dalam Perang Dunia II. Kesan Piagam Atlantik boleh dilihat dengan cara yang berikut:
• Negara-negara Bersekutu bersetuju dengan prinsip-prinsip Piagam Atlantik dengan itu mewujudkan persamaan tujuan.
• Piagam Atlantik merupakan langkah pertama penting ke arah Bangsa-Bangsa Bersatu.
• Piagam Atlantik yang dilihat oleh kuasa-kuasa Axis sebagai permulaan satu Amerika Syarikat dan Great Britain pakatan. Ini mempunyai kesan pengukuhan kerajaan ketenteraan di Jepun.

Keranda 152

Keranda 152 merujuk kepada Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi dan Bahasa Kebangsaan. Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan adalah salah satu dari kontrak sosial yang telah dipersetujui bersama oleh rakyat berbilang bangsa.
Sewaktu detik mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, tuntutan rakyat untuk menjadikan Bahasa Melayu sebagai sesatunya Bahasa rasmi telah tidak dapat dipenuhi oleh parti yang memerintah. Alasannya kerana Bahasa Melayu belum benar-benar bersedia untuk mengambil-alih tugas Bahasa Inggeris yang telah digunakan oleh penjajah dalam segala urusan rasmi dan pentadbiran negara. Atas sebab itu, Bahasa Inggeris masih dibenarkan penggunaannya, untuk tempoh masa 10 tahun lagi. Tempoh itu dirasakan munasabah untuk setiap rakyat Tanah Melayu mempelajari dan menguasai Bahasa Melayu.

Apa yang berlaku pada tahun 1967, Bahasa Inggeris masih diberi ruang yang besar sebagai bahasa rasmi. Badan NGO Melayu rasa terkejut dengan beberapa peruntukan dalam Rang Undang-Undang Bahasa 1967 yang masih mengekalkan Bahasa Inggeris dalam beberapa bidang terutama bidang kehakiman.
Sekumpulan 9 orang peguam Melayu telah menghantar memorandum menyuarakan bantahan namun tidak dipedulikan oleh parti yang memerintah. Kemarahan orang Melayu membuak-buak. Seramai 2,000 orang mewakili 120 pertubuhan orang Melayu telah berhimpun di Balai Budaya, DBP pada petang Jumaat 3 Mac, 1967.
Perhimpunan ini menyaksikan orang Melayu bersatu tanpa mengira fahaman politik. Peristiwa itu juga diingati dengan ucapan Tun Syed Nasir Ismail, Pengarah DBP yang menitiskan airmata mengenangkan nasib Bahasa Melayu;
"...saya menangis bukan kerana takut, tetapi air mata ini lahir daripada keharuan hati sanubari saya mengenangkan nasib bangsa saya. Saya tidak boleh buat apa-apa sekarang ini. Saya terikat..."
Kemarahan rakyat sudah tak terbendung menyaksikan sekumpulan aktivis bersedia mahu berarak ke Bangunan Parlimen. Mereka mahu mengusung Keranda 152 yang membawa jiwa bangsa yang sudah ditamatkan hayat oleh bangsanya sendiri.

Peristiwa Keranda 152 akan diingat sebagai satu episod dalam sejarah perjuangan Bahasa Melayu. Balai Budaya yang menjadi saksi peristiwa bersejarah itu, kini sudah ditukar nama kepada Balai Tun Syed Nasir. Peritiwa 13 Mei 1969, kemudiannya seakan menjadi penyelamat bila Bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar utama dalam dasar pendidikan negara. Kemuncak perjuangan ini menyaksikan lahirnya Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1970 yang menyaksikan buat kali pertama, Bahasa Melayu digunakan sepenuhnya sebagai pengantar utama.

Apakah sumbangan golongan ulamak dalam mencapai kemerdekaan?

Dalam konteks perjuangan mendapatkan kemerdekaan Tanah Melayu, golongan ini sebenarnya banyak memberi sumbangan seperti, meniupkan semangat menentang kuasa penjajahan serta penubuhan parti-parti politik yang turut sama menyemarakkan semangat kemerdekaan. Sejarah mengakui peranan ulama menjadi pengerak dan perintis menuntut kemerdekaan. Ini ekoran maklumat dan gerakan anti penjajah di Timur Tengah serta terpengaruh dengan idea pemulihan Islam oleh reformis Sayid Jamaluddin al-Afghani dan Sheikh Muhammad Abduh dan pengaruh ini dibawa pulang di tanahair.
Golongan agama menyebarkan dakwah dan meniupkan semangat kemerdekaan dan kesedaran melawan penjajah, melalui penulisan menyeru kesedaran Islam sejagat. Pada tahun 1906 hingga 1942, golongan agama menyedarkan masyarakat Melayu melalui penubuhan sekolah atau madarasah dan pondok di seluruh negara serta melalui wadah surat khabar, majalah, aktiviti penulisan kitab, penterjemahan dalam proses kesedaran orang Melayu menuntut kemerdekaan. Gerakan Pemulihan Islam ini turut menimbulkan kesedaran di kalangan intelektual Melayu ketika itu.
Nama besar seperti ilmuan dan intelektual Islam terkenal Syed Sheikh Al-Hadi, Sheikh Tahir Jalaluddin, Pendita Za’ba, Dr Burhanuddin al-Helmy, Haji Abas Taha, Ustaz Abu Bakar Bakir, Dr Zulkifli Mohamad, Haji Ahmad Fuad dan datuk Perdana Menteri sendiri iaitu Haji Abdullah Fahim cukup berpengaruh ketika itu di samping ramai lagi tokoh awal pejuang kemerdekaan di kalangan ahli agama yang merupakan antara golongan terawal memulakan gelombang pertama meniupkan semangat kemerdekaan. Korpus pemikiran yang dibina mereka juga telah melahirkan idea dan fikiran, kritikan serta nasihat bagi memajukan masyarakat Melayu untuk bangkit menuju kejayaan dan membina tamadun umat Islam yang unggul.
Mereka telah menyemarakkan kegiatan penulisan intelektual, aktif membasmi buta huruf, merapatkan jurang perbezaan jantina dalam pendidikan, konsisten mengkaji tabiat masyarakat ketika itu serta menerbitkan pelbagai bahan bacaan yang cukup berkesan, informatif dan berjaya menarik perhatian serta minat masyarakat seperti Pengasuh, Qalam, Neracha, Ikhwan dan sebagainya untuk memahami Islam secara syumul dan tidak berlandaskan bidaah atau karut marut dalam agama. Ketika itu sumber bacaan dan pengajian kuliah di institusi agama menjadi mekanisme dan alternatif sebagai salah satu medium untuk memberi kesedaran kepada masyarakat Melayu tentang apa yang berlaku di dalam dan luar negara.
Melihat pengaruh golongan agama dan institusi ulama ketika itu semakin mendapat dokongan rakyat, memaksa pihak British cuba menimbulkan pelbagai fitnah dengan melabelkan golongan ini sebagai radikal, penentang dan sebagainya di samping melaksanakan serangan minda dengan mengubah persepsi masyarakat agar menafikan peranan ulama serta menganggap hanya golongan nasionalis dan berhaluan kiri sahaja berperanan dalam kebangkitan kemerdekaan negara. Biarpun begitu, setelah negara mencapai kemerdekaan pada 1957, golongan agama dan institusi yang cukup berpengaruh ini tidak pernah disisih atau dipinggirkan di mana pengorbanan mereka tetap diiktiraf dan fungsi serta peranan mereka dalam memajukan agenda agama, bangsa dan negara terus berlaku sehinggalah ke hari ini.
Kesimpulannya, sebagai satu usaha mengangkat peranan ulama-ulama di Tanah Melayu, adalah menjadi satu harapan agar generasi muda ini tidak sewenang-wenangnya menidakkan daya upaya para ulama Nusantara khususnya dalam menjadi percikan api perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu. YM Raja Nazrin Shah di dalam titah utama sempena Muzakarrah Ulama di Perak pada bulan Julai tahun 2007, menekankan peranan ulama di dalam pembentukkan negara Malaysia sehingga hari ini. Isu ini telah diangkat berkali-kali oleh YM Raja Nazrin dalam menyedarkan rakyat kepentingan berpaut kepada ulama sebagai satu sandaran kepada Nabi junjungan besar ummah, Sayyidinna Muhammad Shollallahu Alaihi Wassalamm.Wallahu’alam
Rujukan

Ramlah Adam, 2004. Gerakan Radikalisme di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka